1. Opravdu ho potřebujete?
V tváří tvář ekonomické situaci dnešní doby, možná není třeba tuto otázku připomínat. Neúčinnějším bojem proti poškozování životního prostředí je při nákupech zapomenout na slovo chci. Negativní dopad nakupování na životní prostředí je především ve využívání zdrojů při výrobě produktů. Nebudete-li zbytečně nakupovat, omezíte tyto nepříznivé dopady.
Mnoho druhů nábytku je vyrobeno ze dřeva pocházejícího z pralesů, a navíc vyrobena za použití toxických lepidel. Odlesňování nejen zmenší vhodná stanoviště druhů, ale odlesňování je také hlavním zdrojem oxidu uhličitého (Hlavním producentem oxidu uhličitého jsou USA a Čína. Zejména kvůli průmyslové výrobě. Hned za nimi jsou v žebříčku Indonésie a Brazílie, ale kvůli uvolněnému plynu v důsledku odlesňování.).
2. Můžete využít už použité?
Řada výrobků má životnost, která daleko přesahuje potřeby jednoho vlastníka. Proto si před nákupem nového kousku projděte místní výprodeje, starožitnosti a prohledejte internet. Můžete tak nalézt předměty, které jistě ještě upotřebíte. Nákup použitých věcí je nejekologičtější, protože nevyžaduje použití nových přírodních zdrojů a zabraňuje zbytečnému skládkování či spalování odpadů. V případě, kdy to má smysl, může být užitečný i pronájem.
3. Jak to bylo vyrobeno?
Zvláště pokud kupujete nové zboží, zvažte, jak byl tento produkt vyroben a jaké materiály byly použity a kdo výrobek vyrobil. Nedodržením environmentálních zásad výroby totiž netrpí koncový uživatel, ale místní komunity v blízkosti továren. V některých výrobcích jsou také nalezeny podezřelé chemické látky, takže otázka zdraví se dotýká pracovníků ve výrobě i spotřebitelů. Vždy po majitelích obchodů vyžadujte certifikaci. Pokud chcete mít jistotu, že výroba vašeho nábytku měla minimální dopad na zdraví a kvalitu lesa, hledejte výrobky označené FSC. Ještě lépe však uděláte, když budete kupovat výrobky z recyklovaného materiálu.
4. Jak byl výrobek zabalen a jaký byl způsob přepravy?
Zhotovení výrobku je pouze část celkového dopadu na životní prostředí. Další důležité věci jsou materiál použitý k balení a palivo využité při přepravě. Studie podporují tvrzení, že on-line nákup má menší ekologickou stopu než nákup v kamenném obchodě. To je způsobeno z velké části snížením nákladů na energie spojené s osvětlením a topením. Dívejte se po kolika kusech je zboží baleno a zda je použit recyklovaný materiál. Výhodou je, když lze obal znovu použít pro jiný účel. Vyžadujte od obchodníků informace o tom, jak šetří životní prostředí oni i jejich dodavatelé.
5. Kolik energie a zdrojů je potřeba na udržování výrobku?
Dopad zakoupeného výrobku na životní prostředí nekončí v okamžiku, kdy si jej přinesete domů. Například oblečení musí být vypráno. Nákup nových šatů, které mohou být čištěny vodou, má menší dopad, než nákup šatů, které musí být chemicky čištěny. Při čištění se totiž používá řada toxických látek. Nábytek zase musí být leštěn, voskován, atd.
6. Je výrobek opakovaně opravitelný, nebo alespoň recyklovatelný?
Co se stane s výrobkem, až doslouží? Je výrobek dostatečně odolný, aby odolal případně i dětem? Může být používán opakovaně? Je snadné, nebo těžké ho opravit?
Zakoupení trvalého výrobku nejen šetří naše prostředky, ale může být i dobrou investicí. Když už výrobek nepotřebujete a je stále v dobrém stavu, můžete ho výhodně prodat.
7. Pomáhá mi udržovat můj zelený životní styl?
Etický nákup je takový, když nákup pomáhá udržovat zelený životní styl, podporuje místní řemeslníky…
Nakupujte u organizací, které dávají část výtěžku na dobročinné účely. Hledejte informace na stránkách výrobců a prodejců.
Přeložil: J. H.
Zdroj: http://green.yahoo.com/blog/daily_green_news/327/seven-questions-to-ask-before-buying-home-furnishings.html