Stále častěji se na českém trhu začíná objevovat kosmetika s přívlastkem bio nebo přírodní. Jak se zorientovat v nově prodávaných produktech? Opravdu stojí tyto přípravky za vyšší cenu? Lépe působí a jsou složeny z čistě přírodních složek?
Tzv. přírodní kosmetika, či dokonce biokosmetika označuje výrobky složené ze surovin pocházejících z ekologického zemědělství či kontrolovaného sběru. Taková kosmetika neobsahuje žádné syntetické vonné, barvicí nebo konzervační látky. Při její výrobě nejsou použity látky ropného původu, suroviny z mrtvých zvířat nebo geneticky upravených rostlin. Přírodní kosmetika nesmí být testována na zvířatech.
Její největší výhodou je velký obsah přírodních vitamínů, minerálních látek a antioxidantů, který zaručuje vysokou kvalitu a účinnost. Jak už bylo řečeno, přírodní kosmetika neobsahuje přidanou parfemaci, a proto je vhodná i pro alergiky a malé děti. Přírodní kosmetika není šetrná pouze k životnímu prostředí, ale díky svému přirozenému složení hlavně k lidskému organismu.
Za nevýhody bychom mohli považovat pomalejší účinnost, která je ovšem vyvážena dlouhodobějšími účinky. Vzhledem k absenci umělých konzervantů bychom měli počítat s tím, že přírodní kosmetika má o něco kratší trvanlivost než běžná kosmetika. A za upozornění také stojí některé specifické vůně přírodních složek, na které je potřeba si při používání zvyknout.
A jak přírodní kosmetiku poznat v nepřeberném množství ostatních? Nejčastěji se na kosmetických výrobcích asi setkáte s označením „BDIH – kontrolovaná přírodní kosmetika“. Jedná se o ochrannou známku vydávanou od roku 2001 německou organizací EcoControl, která má dnes již mezinárodní platnost a uznání. Značku certifikátu BDIH můžete nalézt na kosmetice značky Lavera, Weleda nebo Dr.Hauschka.
Obdobou tohoto mezinárodního certifikátu je česká značka „CPK – certifikovaná přírodní kosmetika“ vydávaná od roku 2007 českou kontrolní organizací KEZ o.p.s. Česká přírodní kosmetika má hned dvě úrovně: certifikovaná přírodní kosmetika a biokosmetika. Biokosmetika ještě krom toho, že splňuje standardy přírodní kosmetiky, také navíc musí obsahovat minimálně 10 % tzv. biosurovin. Takto označenou kosmetiku vyrábí například firma Saloos, Botanicus, Naturfyt nebo Biovitality.
Hana Blahoutová
Nově se na českém trhu objevila také značka Oriflame Ecobeauty. Získala rovnou 4 certifikáty. (ECO CERT, Vegan, FSC, Fairtrade)