V Nice byl představen Ford Focus ECOnetic druhé generace vybavený systémy pomáhajícími snížit spotřebu a škodlivé emise.
Poprvé jsem tak měl možnost se projet focusem vybaveným systémem StartStop, který při zastavení na semaforech nebo při popojíždění v zácpě ve městě automaticky vypne motor. O tom, že produkt z dílny Fordu spolehlivě reaguje, jsem se přesvědčil při testovací jízdě několikrát, například když při opravě silnice řídili dělníci dopravu kyvadlově.
Ekologicky po Azurovém pobřeží
Díky systému Start-Stop a dalším opatřením bylo možné s dieselovým motorem 1,6 l Duratorq TDCi o výkonu 80 kW jet úsporněji.
Podle výrobce stačí vozidlu při optimálních podmínkách pouhých 3,8 l/100 km. Když je vůz vybaven standardním systémem ECOnetic, tak dosahují škodlivé emise 104 g/km, ale když jezdí ještě se systémem Start-Stop, mají činit pouhých 99 g/km. V průměru se v tomto případě spotřeba snižuje asi o pět procent. Když se ale se systémem jezdí více ve městě či v zácpách, lze ušetřit až deset procent paliva.
Užiteční pomocníci
Na systém jsem si rychle zvykl proto, že mi při jízdě pomáhala řada senzorů. Když padla na semaforech zelená, stačilo sešlápnout spojku či plynový pedál a během zlomku sekundy došlo k opětovnému nastartování vozidla.
Během testu, který probíhal na místní podmínky v mimořádně chladném počasí, ráno klesla teplota až k nule, se úsporné chování vozidla potvrdilo. I když ne zcela podle papírových předpokladů.
Žádný z desítky automobilů, které jsme testovali v běžném provozu na dálnici, ve městě i na silnicích nižších tříd nedosáhl výsledků podle technických údajů. V průměru se spotřeba pohybovala kolem 4,5 litru. To byl ale i tak slušný výsledek. Zvlášť když se přihlédne k tomu, že jsme jezdili členitým terénem a projížděli mnoha vesnicemi.
S mým partnerem jsme řídili rozvážně, na dálnici se rychlost vozidla pohybovala kolem 130 km/hod. K tomu, abychom jeli maximálně úsporně, bychom ale museli snížit rychlost pod 115 km/hod.
Neustále jste v obraze
O tom, jak si řidič vede za volantem, ho průběžně informují symboly promítané na palubní desce. Tam se objeví obrysy tří pětilístků, které se během jízdy začínají vykreslovat. Maximálně je možné získat – třeba za úspornou jízdu po dálnici – pět lístečků. Dohromady pak 15.
K dalším vylepšením vozidla došlo u systému dobíjení baterie, k čemuž se využívá kinetická energie získaná při brždění automobilu. Ale i v případě, že by došlo k většímu vybití, než je třeba pro restartování vozu, nevznikne žádný problém. V tom okamžiku by systém Start-Stop prostě motor nevypnul.
Druhou generaci systému ECOnetic charakterizuje také vylepšená aerodynamika vozidla. Mimo jiné se to podařilo tím, že byl snížen předek vozidla o deset a zadek o osm milimetrů. K celkově lepším výsledkum ve spotřebě přispěly také nové pneumatiky Michelin Energy Saver, které snižují valivý odpor.
Ford Focus ECOnetic a peníze
Na trhu se vůz objeví začátkem příštího roku. Ceny u pětidveřové verze začínají těsně pod hranicí 560 tisíc korun a u provedení kombi pod 590 tisíc korun.
zdroj: E15.cz (Igor Pírek)