Cena letecké dopravy je stále vyšší a lidé začínají přemýšlet o alternativách.
Jedním z alternativních způsobů přepravy je jistě vlak.
Význam železnice nějakou dobu stále upadal a zdálo se, že nebude schopna letecké dopravě konkurovat.
V posledních několika desetiletích se však objevily nové způsoby železniční dopravy.
Zejména zavedení francouzského TGV a japonského Maglevu vrací železnici lesk a hlavně cestující.
Francouzský TGV byl dokonce držitelem světového rychlostního rekordu. Dokázal jet rychlostí 357 mil za hodinu (asi 575 kilometrů za hodinu). Stal se tak jedním z nejrychlejších vlaků v historii. V roce 2003 japonský Maglev dokonce překonal rychlostní rekord a uháněl rychlostí 361 mil za hodinu (přibližně 581 kilometrů za hodinu).
Při takovýchto rychlostech již cestování vlakem není o moc pomalejší než cestování letadlem. Zvláště, jestliže vezmete v úvahu dlouhé prohlídky před vstupem do letadla. Brazílie, Argentina, Čína a Spojené státy vyjádřily zájem o rozvoj této technologie. Pořizovací cena však je okolo 40 miliard amerických dolarů, a to není málo. Tato položka tak zůstane ještě hodně dlouho na seznamu nesplněných vánočních přání.
Rychlosti těchto vlaků je možné dosáhnout díky dvěma motorům o výkonu 25 000 koní. Jejich předkové, motorové vlaky, byly mnohem těžší a výkon byl až o 20 000 koňských sil menší.
Další velkou výhodou těchto super vlaků je, že při jejich výrobě i provozu se uvolní mnohem méně uhlíku, než je tomu u letadla. Mají výrazně nižší uhlíkovou stopu. Záleží to však také na jiných faktorech, třeba zdroji elektřiny. Pokud bude elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů, můžeme pak mluvit o téměř nulových emisích uhlíku. V případě spalování uhlí by stopa byla mnohem vyšší.
Ekologická zátěž takovýchto vlaků závisí také na počtu cestujících. Bude-li vlak obsazen jen z poloviny, bude se množství emisí na jednoho cestujícího rovnat spotřebě malého hybridního automobilu. Bude-li však vlak zcela naplněn (v Japonsku běžná věc), uhlíková stopa na jednoho cestujícího bude téměř nula.
Vlaky rozhodně zažívají svůj comeback a státy by v tomto problému měly začít spolupracovat. Letecký průmysl se však nevzdává. Nové materiály při výrobě letadel a výroba hybridů může někoho přesvědčit, že je lepší investovat do leteckého odvětví.
Přeložil: J. H.
Zdroj: http://planetgreen.discovery.com/tech-transport/2008/08/