V předešlých dílech seriálu o elektrokolech jsme se seznámili s elektrokolem, na jaké kategorie elektrokol můžeme narazit a také se samotným elektromotorem a baterií. V dnešním třetím (a posledním) díle se blíže podíváme na ostatní části elektrokola – rám a nejdůležitější komponenty.

Rám elektrokola

Pěkný design a barevnost rámu by vás neměla odvádět od nejdůležitější věci – účelnosti rámu. Vedle vhodné konstrukce je důležité zvolit především správnou velikost rámu. Bohužel u některých typů elektrokol není výběr velikostí rámů tak velký jako u normálních kol. Přímo v obchodě by měla být možnost jednotlivé velikosti vyzkoušet (nejlepší je zkušební jízda). Dobrý prodejce dokáže poradit a především nevnucuje špatnou velikost rámu! Velikost rámů kol se obvykle uvádí v palcích. Podle jednotlivých výrobců se můžete setkat s lichým nebo sudým číslováním rámů. Další důležitou věcí je materiál, ze kterého je rám vyroben. Rozhodně nejsou vhodné ocelové rámy (elektrokolo je i tak dost těžké). Rozumnou hmotnost za rozumnou cenu nabízejí rámy z duralových a hliníkových slitin.

Komponenty elektrokola

Na elektrokola se montují stejné komponenty jako na normální kola, takže si můžete lehce zjistit jak kvalitní vybavení na kole je. Obecně platí, že čím dražší kolo, tím lepší vybavení by kolo mělo mít. Kvalita komponent může být důležité hledisko při výběru mezi jinak stejnými koly. Vzhledem k ceně motoru a baterie bývají kola za 10000-15000Kč  osazeny podprůměrnými nebo neznačkovými komponenty. Kvalitnější výbavu hledejte až na kole kolem 20 000 Kč. Na klíčové komponenty se podíváme blíže.

Řadící systém

Nejen na elektrokolech jsou nejčastější přehazovačky japonské značky Shimano.  Kompletní sada jedné řady obsahuje přehazovačku, přesmykač, kliky, ovládací páčky, kazetu a náboje kol. U horských a trekkingových kol je hierarchie sad u Shimana podle kvality a ceny následující: Turney – Altus – Acera -Alivio -Deore – Deore LX – Deore XT- XTR. U terénních kol jsou vhodnější sady vyššího řádu (od Alivia nahoru). U městských elektrokol nejsou vyšší řady nutné, často se také používá bezúdržbová přehazovačka Shimano Nexus. Specialitou Shimana je nábojová přehazovačka Alfine. Jediným vážným konkurent Shimana je značka Sram, která má následující hierarchii:  3.0 -SX 4 – SX 5 -X.7 -X.9 – X.0.

Odpružená vidlice

Standardem je u lepších elektrokol odpružená přední vidlice. U odpružených vidlic se uvádí zdvih v milimetrech, což je údaj důležitý především u horských kol. Pro běžnou rekreační jízdu je dostatečné odpružení 80-130 mm. Čím vyšší je hodnota, tím vyšší je komfort a bezpečnost jízdy v terénu. Systémy odpružení mohou být pružinové nebo lehčí vzduchové. Užitečnou funkcí je uzamykatelnost vidlice (po zamčení se chová jako pevná) nebo dokonce nastavení stupně pružení.

Brzdy

Levnější modely elektrokol bývají osazeny klasickými čelisťovými (V) brzdami. Dražší modely už mají kotoučové brzdy (mechanické, hydraulické), které mají lepší brzdný účinek a fungují dobře i za mokra. Jakékoliv kotoučové brzdy nemusejí být automaticky lepší než čelisťové – záleží na kvalitě provedení.

Po absolvování našeho seriálu o elektrokolech byste měli být schopni se zorientovat na trhu s elektrokoly a v kvalitním obchodě vybrat to nejlepší elektrokolo pro vaše potřeby. Šťastný nákup!

R.K.