Cena benzínu neustále roste. Navíc na výrobce aut tlačí ochránci přírody kvůli snižování emisí CO2. Jak tedy snížit jeho spotřebu? Potenciál tu ještě je. Spočívá zejména ve zmenšování motorů a zejména v redukci váhy vozu
Těžko říct, jestli za snahou snížit spotřebu automobilů stojí přání zákazníků na snížení spotřeby a tedy i nákladů na provoz vozu, nebo tlak různých ekologických organizací a vlád, které tlačí na automobilky, aby omezovaly spotřebu a následné emise oxidu uhelnatého. Možnosti inovací přitom ještě ani zdaleka nejsou vyčerpány. Jednak dochází ke zmenšování motorů. Například italská automobilka Fiat vyvinula přeplňovaný motor o objemu pouze 0,9 litrů, který má pouze dva válce. Jinou alternativou mohou být například čtyřválcové motory, kde se během malého vytížení motoru polovina válců vypne. Bohužel pro koncového zákazníka je velkou nevýhodou komplikovanost těchto motorů. Obecně totiž platí, že čím menší motor, tím složitější údržba a diagnostika problémů. Případná oprava by se tedy řádně prodražila.
Zdá se tak, že krokem správným směrem je vývoj nových materiálů pro konstrukce automobilů. Dnes se ve stále větší míře využívá hliníkových a hořčíkových materiálů, které mají velmi nízkou váhu. Tyto materiály se však prosazují jen u některých vozů. Jsou totiž stále poměrně drahé. To však neplatí o plastech. Ty dnes vykazují stejné parametry odolnosti a trvanlivosti jako kovové materiály. Setkat se tak můžete i s plastovým kolem. Do budoucna se jistě o slovo více přihlásí i nanomateriály a nanotechnologie. Protože masivní rozvoj elektrických automobilů se nekoná, snižování spotřeby těch ¨klasických¨ je tedy zatím nejschůdnější cestou, jak omezit značný nepříznivý vliv automobilové dopravy na ovzduší.
J. H.