Mezi nejméně příjemné momenty letních dnů jistě patří, když nastoupíte do rozpáleného auta. Tento okamžik často ovlivní vaši náladu po zbytek cesty. Není dobré řídit auto, pokud jsme z jakéhokoli důvodu nevrlí. Řidiči si pak vybíjejí svůj vztek na dálnicích a silnicích.
Popíšeme si způsob, jak je možné před cestou rychle ochladit svůj vůz. Navíc budeme šetřit klimatizaci a tím ušetříme benzín a vypustíme méně oxidu uhličitého.
Co je teplo? Jak s ním bojovat?
Teplo je vlastně nadbytek energie. Tato energie způsobuje, že atomy a molekuly uvnitř automobilu se pohybují rychleji, tedy zvyšují teplotu vzduchu. Všichni víme ze školy, že zvyšující se teplota vzduchu způsobuje, že teplejší vzduch stoupá vzhůru. Uvnitř vašeho vozu se nejteplejší vzduch nachází v místech, kde je vaše hlava. To je velmi nepříjemné.
Když se dostanete dovnitř rozpáleného auta, tak první věc, kterou musíte udělat je pustit horký vzduch ven. Nejjednoduší způsob jak to provést je pustit klimatizaci. Nikoliv však recirkulaci vzduchu. Nechte vzduch unikat otvory u nohou. Jakmile dojde k výměně vzduchu, uzavřete okna a spodní otvory. Nyní můžete otevřít ty otvory klimatizace, které směřují na horní části vašeho těla.
Čerstvý vzduch versus recirkulace
Důvod proč nezapínat v létě při prvním spuštění klimatizace recirkulaci je, že klimatizace nasává vzduch z interiéru vozidla. To je samozřejmě ten teplý vzduch, kterého se chcete zbavit. Recirkulaci zapněte v okamžiku, kdy je uvnitř vozu vzduch již vyměněn. Recirkulace funguje vždy nejlépe, když je vzduch ve vozidle na požadované teplotě. Provoz klimatizace pak není tak náročný (spotřeba energie je menší). Při jízdě městem je recirkulace také výhodnější. Při nasávání venkovního vzduchu totiž můžete nasát i škodliviny produkované ostatními vozy. Klimatizace také nemusí běžet celou cestu. Můžete ji vždy na pár minut vypnout. Tím ušetříte palivo a vaše jízda bude šetrnější k životnímu prostředí.
Zdroj: http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/cool-vehicle-quickly-heat.htm
Přeložil: J.H.