Prosvištět trasu mezi Libercem a Jičínem za padesát minut je lákavé. Zboží se dostane dřív k zákazníkům, kamiony spálí méně nafty.

Otázkou zůstává, jestli region a životní prostředí unikátní rezervace na tomto plánu skutečně vydělají.

Budoucnost jedné z nejkrásnějších přírodních rezervací v zemi se brzy změní. Už název oblasti zvané Český ráj napovídá, že nejde o pouhá pole, kde se majitel hádá se státem o cenu pozemku za postavení dálnice. Všichni ale vědí, že vyřešit dopravu v regionu je nutné. V těchto dnech padlo první rozhodnutí, které se také zdá být určující.

Navzdory sedmi letům protestů obcí a ekologických organizací zastupitelé Libereckého kraje schválili kontroverzní severní koridor pro silnici R35, která rozdělí Český ráj na dvě části. „Nemá cenu zastírat, že to rozhodnutí bylo enormně těžké,“ říká náměstkyně libereckého hejtmana Lidie Vajnarová. Kraj si ale dnes za svým rozhodnutím stojí. Jde totiž i o časový tlak – bez zvolené varianty dopravního spojení není možné uzavřít územní plány v regionu. „Museli jsme řešit také problém, co s Ralskem – bývalým vojenským prostorem,“ připomíná Vajnarová s tím, že obyvatelé potřebují vědět s časovým předstihem, co jim stát (kraj) v regionu umožní nebo naopak zakáže.

Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu, na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí, dvě třetiny z nich pak vystoupily v diskusi. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD.

Nic není ztraceno

Schválený návrh je jen doporučením Ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést. „Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb,“ připomíná Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český ráj. Chyby jsou podle ní v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozorňuje také, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.

Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa chráněné oblasti. Za špatný považují projekt zelení. Předseda strany Ondřej Liška upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova. „Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25 tisíc automobilů denně,“ připomíná. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která je jakýmsi jižním obchvatem Českého ráje. Ta ale nevede Libereckým krajem, ale sousedním krajem Středočeským.

Zdroj: Profit.cz