O tom, že Němci jsou ekologicky smýšlející národ, nemůže být pochyb. Německo je zemí, která se nebojí investovat obrovské zdroje do obnovitelných zdrojů energie. Tamní solární elektrárny mají nejvyšší výkon na celém světě. Pozadu není ani s elektrárnami větrnými a dalšími alternativami.

Ekologicky smýšlejí nejen na politické půdě, ale vše to začíná už v domácnostech. Jsou si vědomi i zbytečného množení odpadů, a podnikají preventivní kroky. Například již před lety zavedli u nás dodnes nevítanou věc, a sice vratné plasty. Dvě Němky se ale rozhodly jít mnohem dále. Sehnaly sponzory a nedávno otevřeny obchod Original Unverpackt („originálně nezabaleno“). Jedná se o obchod, kde se prodává zboží bez obalu.

Ať už se jedná o ovoce, zeleninu, nápoje či kosmetické výrobky, vše je  k dostání na jednom místě, jak jste zvyklí, jen si to vše odnesete ve vlastních obalech, přepravkách či krabičkách.

Jak na svých webových stránkách original-unverpackt.de zakladatelky Sara Wolfová a Milena Glimbovská uvádějí, věří v to, že prodej na váhu lidi donutí, aby si lépe uvědomili, kolik toho opravdu zkonzumují, a předejdou tak plýtvání.

Jejich plány jsou velké. První pobočka zatím funguje v hlavním městě, v Berlíně ve čtvrti Friedrichshain Kreuzberg,v plánu je ale růst do dalších měst, vše pod značkou Unverpackt.

Zatím se zde prodávají především potraviny a výrobky od místních pěstitelů a výrobců. Sníží se tak i náklady na dopravu, a tím i vytvářené znečištění ovzduší.

Autorky si od svého ambiciózního projektu slibují, že se nejen sníží množství produkovaného odpadu, ale také potravin, které skončí v koši jen proto, že si zákazník koupil příliš velké balení.

Je třeba ale podotknout, že dvojce autorek nejsou první, kdo s tímto nápadem přišly.

První obchod “Unpackaged” se otevřel v roce 2007 v Anglii, o pár let později ho ale majitelé byli nuceni zavřít, protože se neuživil. Podobný koncept prodejen vznikl také ve Vídni. Uživí se tedy podobný obchod u našich západních sousedů?

S.Š.